Byxelkroks Vägförening

»   Logga in - Styrelse
 »   Logga in - Admin

Vägtrummor Alvarsvägen - 2020-01-29

Styrelsen för Byxelkroks Vägförening har diskuterat vägtrummorna på Alvarsvägen. Bakgrunden till diskussionen kan sägas vara frågor från boende, främst i de västra delarna av området, angående avvattningen av området. För att klara fastighetsägarnas avvattning i samband med snösmältning etc finns inom området en mer eller mindre väl fungerande anläggning för avvattning. Anläggning har idag har en otydlig huvudman.

Mot bakgrund av ovan beskrivet har styrelsen i samråd med REV (Riksföreningen för enskilda vägar) kommit fram till ett förtydligande av vägföreningens ansvar för tre vägtrummor inom området. Eftersom huvudmannen är att betrakta som okänd, bedöms att varje enskild fastighetsägare ansvarar för den del av avvattningsanläggningen som går över dennes tomt. Beträffande trummorna under vägen bedöms det lämpligt att Byxelkroks Vägförening ansvarar för dessa.

Om det blir aktuellt att byta ut någon av trummorna är det således vägföreningens ansvar att utföra och bekosta detta.

Vid ett eventuellt utbyte sker det till en trumma med samma dimensioner som idag. Att göra förändringar kan leda till problem som kan vara svåra att överblicka och hänföra ett framtida ansvar till. Huvudmannen för avvattningen är ju att betrakta som okänd.

Beträffande övriga trummor inom vägföreningens område är huvudmännen kända, varför ansvarsfrågan är mer tydlig.

Byxelkrok den 9 januari 2020

Staffan Larsson